Pierwsze edycja

Cele konkursu:

  • popularyzacja śpiewu chóralnego oraz dzieł współcześnie żyjących polskich kompozytorów, w tym w szczególny sposób łódzkiego środowiska kompozytorskiego oraz zainspirowanie młodych twórców do tworzenia muzyki chóralnej
  • rozwój chóralistyki polskiej zarówno w aspekcie wykonawczym jak i dydaktycznym w zakresie przygotowywania i wykonywania partytur chóralnych muzyki nowej
  • inspirowanie chórmistrzów do odkrywania, zapoznawania się i wykonywania nowych dzieł chóralnych, czemu sprzyjać ma motywacja do dokonania w trakcie prezentacji konkursowej prawykonania współczesnej, polskiej kompozycji chóralnej
Fala dźwięku - 2 miedzynarodowy konkurs chóralny

Zwycięzcy

Pierwszej edycji Międzynarodowego konkursu chóralnego - Fala dźwięku

Chór LXXV LO Sobieskiego w Wa-wie

I miejsce, Złote Pasmo i Grand Prix Konkursu, statuetka Złotej fali oraz nagroda JM Rektora Akademii Muzycznej
Chór LXXV LO Sobieskiego w Wa-wie

dyrygent – Liliana Bach

Chór przy LXXV Liceum Ogólnokształcącym im. Jana III Sobieskiego w Warszawie powstał na początku istnienia liceum. Repertuar chóru obejmuje utwory bardzo zróżnicowane stylistycznie ze względu na miejsca i charakter uroczystości. Chór został wyróżniony licznymi prestiżowymi nagrodami i wyróżnieniami. Zespół koncertuje w Polsce i poza granicami. Współpracuje z różnymi środowiskami pozaszkolnymi, poprzez uczestniczenie w życiu miasta i regionu. Chór ma na swoim koncie cztery wydane płyty. Do najważniejszych nagród zalicza: Złote Pasmo XIV Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie (2019), I miejsce zdobyte na XIII Międzynarodowym Festwalu Chóralnym „Varsovia Cantat” (Warszawa, 2018), Złote Pasmo Regionalnych Przesłuchań Projektu Akademii „Śpiewająca Polska” (Warszawa, 2018), III miejsce na 19. Festiwalu Pieśni Sakralnej (skład kameralny, Grójec, 2018), II miejsce na VI Ogólnopolskim Konkursie Chórów im. św. Jana Bosko (Aleksandrów Kujawski, 2018), Złote Pasmo i nagroda dla najlepszego dyrygenta na Ogólnopolskim Festiwalu Szkół Średnich (Kalisz, 2017) oraz Grand Prix IV Festiwalu Pieśni Żołnierskich i Patriotycznych „Jak długo w sercach naszych” (2016).

Chór Tibi Domine

II miejsce, Złote Pasmo i statuetka Srebrnej fali
Chór Tibi Domine

dyrygent – Justyna Pakulak

Chór „Tibi Domine” działający przy Parafii Najświętszego Zbawiciela w Warszawie powstał w 2011 roku z inicjatywy ks. Tadeusza Sowy. Zespół tworzą studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej, a także pasjonaci śpiewu chóralnego z innych uczelni. Chór wykonuje religijny repertuar a cappella, głównie z okresu renesansu i współczesności. Zespół może pochwalić się dokonaniem kilku prawykonań. „Tibi Domine” ma w swoim dorobku również dzieła wokalno-instrumentalne, takie jak: „CarminaBurana” Carla Orffa, „Nieszpory” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Misa a Buenos Aires” Martina Palmeriego, „Tosca” Giacomo Pucciniego czy „Stworzenie świata” Josepha Haydna. Zespół kilkukrotnie brał udział w festiwalach i innych chóralnych projektach międzynarodowych. Chór zdobył srebrny dyplom na VI Ogólnopolskim Konkursie „Ars Liturgica” w Gnieźnie, II nagrodę na Festiwalu Muzyki Sakralnej w Grójcu oraz I miejsce na Festiwalu „Sacrosong” w Otwocku. Ostatnim konkursowym osiągnięciem chóru jest srebrny dyplom na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Cantu Gaudeamus” w Białymstoku (2017). Chór „Tibi Domine” jest prowadzony przez Justynę Pakulak oraz Dariusza Zimnickiego.

Chór kameralny Lege Artis

III miejsce, Złote Pasmo i statuetka Brązowej fali
Chór kameralny Lege Artis

dyrygent – Agnieszka Trela-Jochymek

Chór powstał trzynaście lat temu w Krakowie z inicjatywy Agnieszki Treli-Jochymek, dyrygentki chóru od początku jego istnienia. Lege Artis jest zespołem wszechstronnym, wykonującym z powodzeniem zarówno muzykę sakralną, jak i chóralne aranżacje utworów rozrywkowych, sięgającym po utwory dawne oraz najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych. Są one doceniane przez ich twórców, a także publiczność licznie gromadzącą się na koncertach zespołu. O jakości chóru świadczą zdobyte przez lata nagrody i wyróżnienia na licznych konkursach, w których zespół brał udział. W szczególności Lege Artis jest laureatem Złotego Dyplomu oraz dwóch nagród specjalnych na II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. prof. Józefa Świdra, który odbył się w grudniu 2016 roku w Cieszynie. Ponadto zespół jest zdobywcą I miejsca w kategorii chórów kameralnych oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworu sakralnego podczas VII Rybnickiej Jesieni Chóralnej w 2011 roku, I miejsca w kategorii chórów kameralnych na XXI, XXIII i XXV Tyskich Wieczorach Kolędowych, a także I miejsca w kategorii chórów kameralnych na XIII Miechowskim Przeglądzie Pieśni Chóralnej Kolęd i Pastorałek oraz wielu innych nagród, w tym wielokrotnie zdobywcą Złotej Struny na Małopolskich Konkursach Chórów w Niepołomicach. Udział zespołu w 2014 r. i 2016 r. w najbardziej prestiżowym polskim konkursie chóralnym „Legnica Cantat” daje mu pozycję wśród najlepszych chórów w Polsce. Od 2011 r. Lege Artis działa jako chór kameralny przy Wydziale Matematyki Stosowanej Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, biorąc czynny udział w życiu kulturalnym wydziału, oprawiając muzycznie ważne uroczystości. Dzięki wsparciu JM Rektora AGH chór Lege Artis wydał dotąd trzy płyty.

Fala dźwięku - 1 miedzynarodowy konkurs chóralny

Jury

I Międzynarodowego Konkursu Chóralnego Fala dźwięku

Prof. dr hab. Anna Fiebig

Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku - przewodnicząca jury

Wokalistka, kameralistka, chórmistrzyni i pedagog. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Etapy swej artystycznej działalności dzieli na: aktywny, wokalny udział w gdańskich chórach akademickich oraz profesjonalne wykonawstwo muzyki chóralnej w Polskim Chórze Kameralnym „Schola Cantorum Gedanensis” (z zespołem koncertowała w krajach Europy, a także w Japonii i Stanach Zjednoczonych). Jako chórmistrzyni zdobywała nagrody na konkursach w Polsce i za granicą, między innymi w Niemczech, Czechach i we Włoszech. Brała udział w międzynarodowych festiwalach chóralnych w Meksyku, Brazylii i Kolumbii. Obecnie pracuje w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na stanowisku profesora zwyczajnego. Na uczelni prowadzi także zajęcia z dyrygentury chóralnej oraz Chór Żeński „Gaudium per Canto” Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu gdańskiej Akademii. Jest promotorką i recenzentką doktoratów, przewodów habilitacyjnych oraz postępowań do tytułu profesora sztuk muzycznych. Często zasiada także w jury konkursów chóralnych.

dr hab. Krzysztof Grzeszczak

Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

Kompozytor, teoretyk muzyki, organista i pedagog. Urodzony w 1965 roku w Makowie Mazowieckim. Po uzyskaniu dyplomu z teologii na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (1993) rozpoczął studia w łódzkiej Akademii Muzycznej, które ukończył z wyróżnieniem w dwóch specjalnościach: kompozycji w klasie prof. Jerzego Bauera (1999) i teorii muzyki pod kierunkiem prof. Franciszka Wesołowskiego (2000). Wcześniej pobierał lekcje harmonii i kontrapunktu u prof. Franciszka Wesołowskiego (1987-89), lekcje gry na organach u prof. Feliksa Rączkowskiego oraz lekcje śpiewu u prof. Tatiany Mazurkiewicz. Podczas studiów kompozytorskich kontynuował naukę gry na organach u prof. Piotra Grajtera. Jako organista współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi, z którym występował na koncertach w kraju i za granicą (1997-2001). W 2001 roku został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Od 1999 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku profesora Katedry Kompozycji. Jest laureatem konkursów kompozytorskich o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Od wielu lat pełni funkcję organisty oraz organizatora koncertów muzyki chóralnej, organowej i kameralnej w łódzkich kościołach. Jest współogranizatorem festiwalu muzyki współczesnej – Sesji „Musica Moderna”. W swoim dorobku kompozytorskim posiada utwory orkiestrowe, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne oraz solowe. Jego kompozycje były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Austrii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii, Belgii, Szkocji, Irlandii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech, Ukrainie, a także w Australii i Stanach Zjednoczonych.

dr hab. Artur Zagajewski

Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

Kompozytor i teoretyk muzyki. Urodzony w 1978 roku w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki pod kierunkiem prof. dr. hab. Ryszarda Daniela Golianka (2005) oraz kompozycję w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego (2008) w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Studiował także muzykę elektroniczną pod kierunkiem dr. hab. Krzysztofa Knittla. W roku 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem prof. Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie, 2012) oraz prof. Grażynę Pstrokońską-Nawratil (Akademia Muzyczna we Wrocławiu, 2012). Jest laureatem, między innymi Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „850 Jahre Cottbus – Musikalische Bilder einer Stadt” (wyróżnienie, 2006), dwóch edycji konkursu „BMW Crash!” organizowanego przez Stowarzyszenie „Zachęta Sztuki Współczesnej” w Szczecinie (wyróżnienie, 2006; nagroda główna, 2007), 48. oraz 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dwukrotnie II nagroda, 2007 i 2009), V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku (wyróżnienie, 2007), konkursu kompozytorskiego organizowanego w ramach Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka” w Krakowie (wyróżnienie, 2009), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009) oraz konkursu „in-OUT-side” organizowanego w ramach „Sound Screen Festival” w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009). Dwukrotnie został laureatem statuetki „Łódzkie EUREKA” (2010, 2018). W roku 2014 jego „Stabat Mater” zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody „Polonica Nova”. W 2017 roku jego utwór „brut” reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo. Ponadto, kompozytor był nominowany do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość Roku (2017) a także „Paszportów Polityki” (2018). Jego utwory prezentowane były podczas festiwali, takich jak: „Loop Festival” (Belgia), Internationaal Kamermuziekfestival (Holandia), International Ankara Music Festival (Turcja), „MittelFest” (Włochy), Saxå Kammarmusicfestival (Szwecja), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Afekt” (Estonia), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projektów Multimedialnych w Brnie (Czechy), „Warszawska Jesień” (Warszawa), „Musica Polonica Nova” (Wrocław), „Sacrum Profanum” (Kraków), Festiwal Prawykonań (Katowice), Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „KODY” (Lublin), „Poznańska Wiosna Muzyczna” (Poznań), Dni Muzyki Nowej (Gdańsk), „Audio Art” (Kraków), „Alkagran” (Czechowice-Dziedzice), Międzynarodowe Spotkania Artystyczne „Experyment” (Zbąszyń), „Sound Screen Festival” (Bydgoszcz), „Gorczycki Festiwal”, „Fokus Łódź Biennale”, „Kolory Polski”, „contem.ucha” (Filharmonia Łódzka), Łódzkie Spotkania Baletowe, „Retroperspektywy”, „Musica Privata” (Łódź) oraz w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” (Kraków). W 2016 roku został zaproszony do udziału w „MusMa European Broadcasting Project”. Współpracował z aktorem Arkadiuszem Jakubikiem, wiolonczelistą Dominkiem Połońskim, śpiewaczką Agatą Zubel, flecistką Ewą Liebchen, klawesynistką Gośką Isphording, choreografką Pauliną Wycichowską, performerką Zorką Wollny, reżyserem Piotrem Stasikiem (ich „Opera o Polsce” otrzymała w 2019 roku nominację do Polskich Nagród Filmowych „Orły” w kategorii Film Dokumentalny), a także z zespołami: „Bang on a Can All-Stars”, Orkiestrą Muzyki Nowej, Kwartetem Śląskim, „Kwartludium”, Spółdzielnią Muzyczną „Contemporary Ensemble”, „Hashtag Ensemble”, „Arte dei Suonatori”, Polish Cello Quartet, grupą „Małe Instrumenty” oraz „Hańba!”. Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, których efekty prezentuje w formie wykładów oraz publikacji. Prowadzi także wykłady i warsztaty z zakresu muzyki XX i XXI wieku oraz kształcenia słuchu. Był członkiem jury, między innymi Festiwalu Wyobraźni Muzycznej „mYear” organizowanym przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Obecnie wykłada w łódzkiej Akademii Muzycznej i uczy przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

mgr Bartosz Michałowski

Filharmonia Narodowa w Warszawie

Dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie, założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego, wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966”, twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” realizowanego w ramach Biennale Sztuki dla dziecka w Poznaniu. Ukończył z wyróżnieniem Wydział dyrygentury chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych oraz laureatem nagrody specjalnej za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. Przez siedem lat (1998-2005) był asystentem prof. Stefana Stuligrosza i drugim dyrygentem Chóru Filharmonii Poznańskiej. Poprowadził kilkadziesiąt koncertów tego chóru, również z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. Z „Poznańskimi Słowikami” koncertował wielokrotnie w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Danii, Szwecji, Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Czechach, Rosji, Japonii i na Litwie. W 2005 roku założył Poznański Chór Kameralny, który jest dziś jednym z najwyżej cenionych polskich zespołów wokalnych. W styczniu 2017 roku objął stanowisko dyrektora Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. Z zespołem tym zaprezentował kilkanaście programów koncertowych i przygotował go do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych, współpracując ze znakomitymi dyrygentami, między innymi Tonem Koopmanem, Christophem Koenigem, Matthew Hallsem, Jackiem Kaspszykiem, Krzysztofem Pendereckim, a także z Michaiłem Jurowskim przy światowym prawykonaniu opery sakralnej „Mojżesz” Antona Rubinsteina. Jako dyrygent zaprezentował dotychczas kilkaset utworów a cappella oraz form wokalno-instrumentalnych wszystkich epok. Obok bogatego doświadczenia dyrygenckiego przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie u Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elssnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska).

Harmonogram

I Międzynarodowy Konkurs Chóralny Fala dźwięku – 14 kwietnia 2019 r. Sala koncertowa Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

Honorowy Patronat Hanny Zdanowskiej - Prezydenta Miasta Łodzi

12:00 Inauguracja konkursu
12:15 Przesłuchania konkursowe – cz. I – Konkurs chóralny Fala dźwięku
  • Chór dziecięcy Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki – Łódź dyr. Kamil Chałupnik
  • Chór Tibi Domine – Warszawa dyr. Justyna Pakulak
  • Kameralny Chór Społecznej Akademii Nauk – Łódź dyr. Renata Banacka-Walczak
  • Akademicki chór Politechniki Opolskiej – Opole dyr. Ludmiła Wociel-Zawadzka
  • Chór LXXV Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego – Warszawa dyr. Liliana Bach
  • Chór kameralny Lege Artis – Kraków dyr. Agnieszka Trela-Jochymek
14:00 przerwa
15:15 Przesłuchania konkursowe – cz. II – Konkurs dla dyrygentów Steruj falą
  • Justyna Pakulak
  • Agnieszka Trela-Jochymek
  • Ludmiła Wociel-Zawadzka
Zespół konkursowy – Żeński Chór Kameralny Rebelové
opieka artystyczna – mgr Maria Hubluk-Kaszuba
16:30 przerwa
18:00 Gala Finałowa – konkurs laureatów

Rejestracja

Zapraszamy do zarejestrowania się na 2 Międzynarodowy Konkurs Chóralny - Fala Dźwięku.

  • Termin nadsyłania zgłoszeń: 15.02.2020 r.
  • Decyzja Rady Artystycznej o zakwalifikowaniu do konkursu: 1.03.2020 r.
  • Wpłata wpisowego: 10.03.2020 r.
  • Przekazanie dyrygentom biorącym udział w konkursie Steruj Falą partytury utworu: 21.03.2020 r.
  • Rozpoczęcie konkursu: 28.03.2020 r.
  • Gala Finałowa z wręczeniem nagród: 29.03 2020 r.

Zanim zarejestrujesz się na konkrus - zapoznaj się z regulaminem oraz pobierz i wypełnij to oświadczenie.

Rejestracja
Fala dźwięku - 2 miedzynarodowy konkurs chóralny

Kontakt

Maria Hubluk-Kaszuba
hubluk.kaszuba@amuz.lodz.pl
+48 793 584 575

Wszelkie prawa zastrzeżone - Design & Development - Keyners